Göy mıncıx və fədailəri...
İnandığımız "nağıllar"…
Biri
var idi, biri yox idi. Feysbukda yenə
Arizona kərtənkələsini əjdaha qələmə verən bir ovuc insan var idi…
Dünəndən
bu günə feysbuk aləmi bir jurnalistin paylaşımı ilə çalxalanır: iddiaya görə müəllim tərəfindən birinci sinif
şagirdinə yay oxusu üçün verilən Azərbaycan xalq nağılları kitabı və kitabdakı
orfoqrafik “səhvlər” və mövzusu. Sözügedən
kitabı şəxsən oxumuş biri olaraq qətiyyətlə deyə bilərəm kki, həmin kitabın heç
bir yerində “uşaqlar üçün” yazılmayıb, qətiyyən dərslik deyil. Hər bir nağılı
danışan şəxslərin adları kitabın sonundakı siyahıda yer alır və hər biri 70
yaşını keçmiş, müxtəlif rayonlarda yaşayan nənə-babalardır. Kitabın məqsədi də
budur: folklore nümunələrini elə xalq diliylə yazıya köçürmək.
Yaxşı, orfoqrafik qaydaları qoyduq qırağa,
bəs mövzu? Heç “mıncıx”dan hamilə qalan qız haqqında nağılmı olar?
Olar.
Gəlin,
əvvəlcə xalq nağılları ilə bağlı inandığımız bir neçə “nağıl”a nəzər salaq:
- Dərsliklərə yazılan kiçik hekayələrlə,
şifahi xalq ədəbiyyatı nümunəsi olan nağıllar eynidir.
Gerçək: Deyil, canım, deyil. Dərslikdə
yazılanlar pedaqoqlar tərəfindən uşaqların yaş və psixologiyasına uyğunluğu
yoxlanılmış hekayələrdir. Nağıllar isə əsla uşaqlar üçün olmayan, hər xalqdan
dildən-dilə bu dövrə gəlib çatan incilərdir.
- Nağıllar uşaqların təlim-tərbiyəsi üçün
yazılmış nəsihətamiz yazılardır.
Gerçək: Nağıllar televizor və internet
olmayan dövrlərdə böyüklərin əyləncəsi idi.
Uzun qış gecələrində, yaxud məclislərin axrıında sinə dəftər bir qoca irəli
çıxıb ulu nənə-babasından eşitdiyi nağılları gah öz sözləri ilə bəzəyib, gah da
yaddan çıxan yerlərini uyduraraq danışırdı. Maksimum, son 4-5 əsrdir uşaqlar
üçün nağıllar yazılır.
- Mitoz bölünməylə çoxalıb, şiddət vasitəsi
kimi ancaq bir-birinə zəncir otu çiçəyi toxumları atan xalqımızın nağıllarında
intim mövzulara və şiddətə yer yoxdur!
Gerçək: Hər bir xalqın orijinal
nağıllarında şiddətə və intim münasibətlərə yer vardır. Nə edək, min illər əvvəl
insanlar həyatın gerçəklərinə gözlərini yummayıblar. Hər bir cinayət xəbərinin
5 dəqiqə ərzində bütün ölkəyə yayıldığı dövrdə buna inanmaya bilərsiniz, amma bəşəriyyət
tarixinin ən az şiddət və təcavüz olan dövründə yaşayırıq. Buna baxmayaraq, izlədiyimiz
filmlərdən tutmuş, dinlədiyimiz mahnılara qədər hər yerdə şiddət və intim
münasibətlərdən bəhs edilir. Nağıllar niyə istisna olsun?
- Nağıllar bir varianta və səliqəli şəkildə
yazılır.
Gerçək: Nağıllar, yəni əsl nağıllar
yazılmır. "Şifahi xalq ədəbiyyatı"ndakı "şifahi" sözü buna
işarədir. Folklor nümunələri yazıya köçürüləndə danışanın diliylə, bir hərfə
belə toxunulmadan yazılır. Həmçinin, eyni nağıl bölgədən-bölgəyə forma dəyişir.
Hətta eyni nağıl müxtəlif xalqların folklorunda
başqa-başqa adlarda yer ala bilər. Ağızdan-ağıza dolaşmaqla yaranan bir
şeyin sabit və özünəməxsus olduğunu düşünməməliyik.
- Mükəmməl xalq olduğumuz üçün,
nağıllarımız da ancaq qəhrəmanlıq və mərdlik üzərində yazılıb.
Gerçək: Cırtdan sırf bir tikə çörək verib
deyə hər kəsə əmr yağdıran meqalomandır, Məlikməmməd öz doğma qardaşlarını
öldürdü, Göyçək Fatma inəyə çevrilmiş qardaşının kəsilməyinə göz yumdu, ki
bundan əvvəl də həmin inəkdən yağ- bal içdiyini unutmayaq. Və bunlar Azərbaycan
xalq nağılları içərisində hər kəsin əzbərdən bildiyi, “uşaqlar üçün” olduğuna
şübhə etmədiyi nağıllardır. Azərbaycan xalq nağılları, şərq nağılları ailəsinə
məxsus geniş mövzudur. Yarpaqdan hamilə qalan qızlardan tutmuş, divləri aldadan
Keçələ, kişi cildində şah qızıyla evlənən Nərqızlara qədər bir çox obrazla
rastlaşa bilərsiniz.
Hər bir xalqın nağılı həmin dövrdəki
reallığı əks etdirir. Dini, tarixi kitablarda görə bilməyəcəyiniz reallığı. Bir
xalqın, dövrün psixologiyasının, düşüncəsinin reallığını. Məsələn, Qız Qalası
nağılında şah öz qızıyla evlənmək istədiyini oxuyub "pazooor!" Deyə
çığırmaq istəyə bilərsiniz, amma reallıq budur ki, bu torpaqlarda Zərdüştlük
dövründə atanın qızla evlənməyi adi hadisə idi. Bu tək bizim, Şərq nağılları
üçün səciyyəvi deyil, Hans Andersonun, Qrim qardaşlarının “redaktəsindən” keçməmiş
Qərb xalq nağıllarına da bir nəzər salın: Şəhzadənin təcavüz etdiyi Ağbəniz,
ögey anası və bacılarını qaynar dəmir ayaqqabılarla rəqs etdirən Sindirella,
ifritə qarının bişirib yediyi Hansel və Qratel və s.
Əl-qərəz, nağılların uşaqlar üçün olduğu
inancının özü də böyük bir nağıldır.
Nağıllar, təəssüf ki, çap maşınının
icadından bəri qan itirən, son bir-iki əsrdir kliniki ölüm keçirən şifahi xalq ədəbiyyatı
janrıdır. Artıq yeni nağıllar yaranmır, yaranmayacaq. “Nağıl” deyə ortaya çıxan
imitasiya, “çin malı nağıl”lara aldanmayaq.
Nağıllar oxuyun, xanımlar və cənablar. Bəyənməsəniz də, sizin indiki doğrularınıza, mədəni
səviyyənizə uyğun gəlməsə də, nağıllar bir dövrün insanlarını əks etdirir.
Nağıllardakı obrazlar bizim nənə-babalarımız, inandıqları, düşündükləri və
arzuladıqlarıdır. Qətiyyətlə demək olar
ki, nağıllar ən qədim psixoloji əsərlərdir.
Beləliklə, göydən üç alma düşdü: biri nağıl
nədir bilməyənlərin başına, biri nağıl bəyənməyənlərin, biri də nağıl deyənin…
Hiç yorum yok: