Marqaret Atvud - Xoşbəxt sonluqlar
Marqaret Etvud
Marqaret
Etvud 1939-cu ildə dünyaya gəlib Anteriyo və Qubəkdə böyümüşdür. 30-dan çox bəyənilən
roman və şeir, esse və hekayə toplusu çap etdirmişdir. Sözükeçən tənqidçi
olaraq müasir Kanada ədəbiyyatının təsnifləndirilməsinə kömək etmiş, Şimali
Amerika və xariicndə feminist yazarlar arasından ad-sanı ilə seçilmişdir.
Romanlarından bəziləri: “Üzə çıxmaq”(1972), Kanadanın hökümət generalının
mükafatını alan “Damazlıq qızın hekayəti”(1986), “Pişik gözü”(1989), “Soyğunçu
gəlin”(1993), Kanada “Qiller” mükafatına layiq görülmüş “Ləqəbi Qreys”(1996),
“Bukman” mükafatını almış “Kor sui-qəsdçi”(2000) və “Oriks və Kreyk”(2003).
Etvudun hekayə toplularına daxildir: “Rəqs edən qızlar və digər hekayələr”(1982),
“Mavisaqqalın yumurtası və digər hekayələr”(1983), “Vəhşilik məsləhətləri və
digər hekayələr”(1991) və “Yaxşı sümüklər və sadə qatillər”(1994). Etvud öz təcrübəvi
hekayəsi “Xoşbəxt sonluqlar” haqqında demişdir: mən onun necə bir məxluq
olduğunu bilmirdim. O şeir, qısa hekayə və ya sərbəst vəzndə şeir deyildi. O
kondensasiya, icmal, sorğu deyildi və məsəl, atalar sözü, paradoks olmaqdan
uzaq idi. O mutasiya idi. onu yazmaq mənə gizli
zövq verirdi, elə bil heç kəs baxmayanda gizlicə divarları yazırsan...
Digər insanıların belə bir yoldançıxma üçün ad tapdıqlarını və qaydalar
qoyduqlarını öyrənmək məni bir az məyus etdi.
Xoşbəxt sonluqlar
Con və
Meri tanış oldular
Bəs
sonra nə oldu?
əgər
xoşbəxt sonluq istəyirsənsə “A” variantını sına.
“A”
Con və
Meri bir-birlərinə aşiq oldular və evləndilər. Hər ikisinin onları həvəsə gətirən
və canlandıran fərli, qazanclı işləri var. Sonra gözəgəlimli bir ev aldılar. Ardınca
mlak qiymətləri yuxarı qalxdı. Əvvəl-axır, imkanları buna çatanda, ömürlərini
onlara həsr edəcəkləri iki uşaq sahibi
oldular. Uşaqları sözəbaxan çıxdılar. Con və Merinin həvəsə gətirən,
canlandıran intim münasibətləri və fərli dostları var. Onlar birlikdə əyləncəli
tətillərə gedirlər. Təqaüdə çıxdılar. Hər ikisinin həvəsləndirici və
canlandırıcı hesab etdikləri hobbiləri var. Əvvəl-axır onlar ölürlər. Bu da
hekayənin sonu.
“B”
Meri
Cona aşiq olur, amma Con Merini sevmir. O, onun bədəninindən kef almaq üçün
istifadə edir, Merinin qayğısı isə eqosunu bəsləyir . Merinin mənzilinə həftədə
iki dəfə gəlir və Meri onun üçün yemək bişirir - bununla başa düşmək olur ki,
Con onu yeməyə aparıb xərc çəkmək də istəmir. Yeməyi yeyəndən sonra Meri ilə
sevişir , tez də yuxuya gedir. O xoruldayan
vaxtı Meri onu pinti bilməsin deyə qabları yuyur və gözəl görünmək üçün dodaq
boyası çəkir. Amma Con oyanandan sonra heç vaxt belə şeylərə fikir verməyib. Əvvəlcə corablarını geyinir, tumanını çəkir,
şalvarını, köynəyini, qalstukunu, ayaqqabılarını eynilə onları çıxardığı
sıranın əksinə olaraq geyinir.
O, Merinin
paltarlarını çıxarmayıb, Meri bunu özü edir, özü də hər dəfə sanki bunun üçün
ölürmüş kimi edir. Ona görə yox ki, Meri seksi sevir , heç də yox. Lakin Conun
onun sevdiyini düşünməyini istəyir çünki əgər bunu kifayət qədər tez-tez etsələr
Con ona öyrəşəcək , ondan aslı olacaq və onlar evlənəcəklər. amma Con candərdi “Gecən xeyrə qalsın”ı deyib qapıdan
çıxır və 3 gün sonra saat 6-da o gəlir və hər şeyi yenidən yaşayırlar.
Merinin
əsəbləri pozulub. Ağlamaq gözəlliyə xələl
gətirir , hamı bunu bilir və əlbəttə ki, Meri də. Artıqb özünü saxlaya bilmir.
İş yerindəki adamlar bunu fərqinə varırlar. Dostları ona Conun siçovul, donuz,
köpək olduğunu, ona layiq olmadığını deyirlər, lakin Meri buna inana bilmir. O
düşünür ki, Conun içində daha yaxşı olan bir Con daha var. Əgər yetərincə
sıxsan, digər Con birinci Conun içindən eynilə qozadan kəpənək, qutudan
oyuncaq, badam qapığınan badam içi çıxan kimi çıxacaq.
Bir
axşam Con yeməkdən şikayət edir. O, heç
vaxt yeməkdən şikayət eləməmişdi. Meri inciyir.
Dostları
ona Conu Meq adlı başqa qadınla restoranda gördüklərini deyirlər. Merini
sındıran Meq deyil, restorandı. Con heç vaxt Merini restorana aparmayıb. Meri tapa bildiyi bütün ağrı kəsici dərmanları
və asprinləri toplayır, onları və yarım şüşə şerrini ötürür. Içdiyinin viski
belə olmamağından Merinin nə cür qadın olduğu anlaya bilərsiniz. O, Con üçün qeyd yazır, ümid edir ki, Con onu
tapar və vaxtında xəstəxanaya aparar, sonra isə əməllərinə peşman olar və onlar
evlənərlər. Lakin bu plan baş tutmur və Meri ölür.
Con Meqlə
evlənir və hər şey “A” variantında olduğu kimi davam edir.
“C”
Yaşı
ötmüş Con Meriyə aşiq olur və cəmi 22 yaşında olan Merinin saçının tökülməyinin
dərdini çəkən Cona yazığı gəlir. Onu sevməməyinə baxmayaraq Meri onunla yatır. Onlar
iş yerində tanış olublar. Meri isə ğzü ilə həmyaşıd, hələ ki, yurd-yuva qurmağa hazır olmayan Jeymsə
aşiqdir.
Digər tərəfdən
isə Con çoxdan ev-eşik olub: onu narahat eləyən də budur. Conun davamlı, hörmətə
layiq işi var və öz sahəsində irəliləyir, lakin bunlar Merinin ürəyini sürətlə döyündürmür. Merinin ürəyini sürətlə döyündürən Jeymsin motosikleti
və qiyamət val kolleksiyasıdır. Jeyms tez-tez azad olmaq üçün motosikleti ilə
uzaqlara gedir. Azadlıq qızlar üçün eyni deyil, odur ki, həmin vaxt Meri cümə
axşamı axşamlarını Conlar keçirir. Cümə axşamı Conun payına düşən yeganə
gündür.
Con Meq
adlı qadınla evlidir, iki uşaqları , əmlak qiymətləri qalxmadan lap əvvəl
aldıqları gözoxşayan evləri və vaxt tapanda həvəsləndirici və canlandırıcı
hesab etdikləri hobbiləri var. Con Meriyə onun üçün çox dəyərli olduğunu
tez-tes deyir. Əlnbəttə, o, arvadını boşaya bilməz, çünki bağlılıq bağlılıqdır.
O, bu haqda lazım olandan da çox danışır və bu Meriyə sıxıcı gəlir. Neynəmək
olar, qoca kişilər mövzunu uzatmağı sevirlər. Ümumilikdə götürsək Meri heç də
pis vaxt keçirmir.
Bir gün
Jeyms öz motosikletində bir qədər əla növ Kaliforniya qarışığının təsiri ilə
uçurdu . sonra meri də ona qoşuldu və birlikdə ağ “qanadları” ilə yüksək zirvələri
fəth edib çarpayıya atıldılar. Qalan hər şey bulanıq idi. Bu vaxt isə mənzilin
açarı olan Con gəlib çıxdı. Onları uçmuş
və sarmaş-dolaş vəziyyətdə gördü. Nəzərə alsaq ki, o da Meqlə evlidir, qısqanmağa
haqqı yoxdur, lakin heç nəyə baxmayaraq çarəsizlik ona üstün gəlir. Axı , o,
orta yaşlı, iki il sonra yumurta kimi keçəl olacaq adamdı, çətin ki bu qədərinə
dözə. Atıcılıq məşqləri üçün lazım olduğunu deyib silah əldə edir – bura süjet
xəttinin zəif yeridir, lakin sonra düzəltmək olar – və o ikisini, sonra da
özünü vurur.
Meq lazımi
yas saxlama müddəti keçəndən sonra Fred adlı başadüşən kişi ilə evlənir və hər
şey “A” variantında olduğu kimi, amma başqa adlarla davam edir.
“D”
Fred və
Meqin heç bir problemləri yoxdur. Onlar qeyri-adi dərəcədə yaxşı yola gedirlər
və yarana biləcək ən kiçik mübahisəni öz aralarında həll etməkdə ustadırlar.
Lakin onların gözoxşayan evləri ləpədöyəndədi və bir gün böyük dəniz dalğası gəlir.
Əmlak qiymətləri aşağı düşür. Hekayəni ardı həmin dalğaya nəyin səbəb olduğu və
onların necə canlarını qurtardıqları haqqındadır. Bacarırlar, baxmayaraq ki, dəfələrlə
batırlar. Amma yox, Fred və Meq bacarıqlıdır və bəxtləri gətirir. Axır ki,
torpağa çıxanda əl-ələ tuturlar. İslanıblar, üst-başlarından su damır, yenə də “şükür”
edirlər və hər şey “A” variantındakı kimi davam edir.
“E”
Hər şey
eynidir, lakin Fredin ürəyində qüsur var.
Hekayənin davamı Fred ölənə qədər hər ikisinin necə mehriban və başadüşən
olması haqqındadır. Sonra Meq həyatını “A” variantı sonluğuna qədər xeyriyyəçiliyə
həsr edir. Əgər istəsəniz, bu hekayənin “Meq”, “xərçəng”, “günahkar və çaşqın” və ya
“quş izləmək” qoya bilərsiniz.
“F”
Əgər
bütün bunlar sizin üçün həddən artıq burjuavari görünsə, Conu inqilabçı, Merini
isə əks-kəşfiyyat agenti edin və baxın görün sonra nə olur. Yadda saxlayın,
bura Kanadadır. Yenə “A” variantına gəlib çıxacaqsız, lakin ola bilər ki, bu
arada ehtiraslı birləşmənin şəhvani savaş hekayətini əldə edəsiz. Müasir dövrümüzün
xronologiyası, ya da bu kimi şeylər.
Qəbul
etməlisiniz ki, hansı tərəfə çevirsəniz də sonluq olduğu kimi qalır. Digər sonluqlara aldanmayın, onların hamısı
saxtadır: ya qərəzli aldatmaq niyyəti ilə qəsdən saxtadır, ya da əgər büsbütün
sentimentallığa yuvarlanmayıblarsa, sadəcə olaraq optimizmlə həddən artıq
motivasiya olublar.
Yegənə əsl
sonluq burada yazılandır:
Con və
Meri ölür. Con və Meri ölür. Con və Meri ölür.
Sonluqlardan
danışdığımız bəsdir. Başlanğıclar həmişə daha əyləncəli olub. Əsl bilici hər
ikisinin arasını düzəltməyi ilə bilinir, axı bu bacarması ən çətin olan işdir.
Süjet
haqqında deyilə biləcək hər şey bundan ibarətdir. Onsuz da hər şey bir şeyin
ardınca başqa şeyin gəlməsindən ibarətdir və sonra başqa və başqa və başqa.
Indi isə,
“necə” və “niyə”ni sına.
Son.(1983)
tər: Cəmilə Məmmədli
Hiç yorum yok: